Jenna Simula www.jennasimula.fi

Työvoimaa laadukkaalla koulutuksella - ei ulkomailta

Puunkäyttö Pohjois-Suomessa on kasvamassa suunniteltujen investointien myötä, mutta niiden toteutumista varjostaa uutisten mukaan osaavan työvoiman riittämättömyys kuljetusalalla. Surkealla koulutuspolitiikalla ajetaan Suomi juuri tällaisten tilanteiden äärelle: tällä kertaa kouluista ei valmistukaan ammattitaitoisia kuljettajia yritysten tarpeisiin, ja valmistuneiden määräkin on liian pieni. Tässä kohtaa moni poliitikko huudahtaa meidän tarvitsevan työperäistä maahanmuuttoa, mutta se mantra ei hokemalla muutu toimivaksi ratkaisuksi. On pureuduttava koulutuksen ongelmiin, sillä työttömät suomalaisnuoret eivät maahanmuuttoa lisäämällä työllisty.

Koulutusjärjestelmämme perusajatus ei saa olla "kaikkea kivaa kaikille, opiskele mitä haluat niin paljon kuin haluat", vaan koulutustarjonnan tulee perustua työelämän ja tulevaisuuden tarpeisiin. Me tiedämme kyllä, millaista osaamista tarvitsemme nyt tai 10 vuoden päästä - huolehditaan, että laadukkaalla koulutuksella vastataan siihen.

Olennaista on myös löytää jokaiselle nuorelle sopiva ja toimiva koulutuspolku, joka johtaa työuran urkenemiseen, eikä jatkuviin opintojen keskeyttämisiin ja työttömyyteen. Vaikka taiteet tai media-ala tuntuvat monelle nuorelle kivalta opiskella, ei kyseisten alojen parista löydy kaikille halukkaille töitä, eikä jokaisesta ole yrittäjäksi.

Olen kuullut aivan liian monta tarinaa siitä, miten lähemmäs 30-vuotias on löytänyt oman alansa vasta, kun on päässyt keskustelemaan pitkän työttömyyden myötä psykologin kanssa omista vahvuuksista ja kyvyistä. Jos nuorten opintojenohjaukseen panostettaisiin yksilölähtöisemmin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, olisi nuoren helpompi suunnitella kouluttautumistaan, ja samalla vältettäisiin tilanne, jossa nuoret kouluttautuvat aivan väärälle alalle, mistä kärsivät ei pelkästään nuori, vaan myös yritykset tai jopa kokonainen ala. Samaan aikaan joku toinen nuori ei ole huomannut ajatellakaan, että juuri kuljettajan ammatti voisikin olla se oma juttu.

Oppisopimuskoulutuksen edellytykset eivät nekään ole juuri parantuneet, vaikka koulutusmuotona se olisi kehittämisen arvoinen. Ongelmaksi muodostuu usein oppisopimuskoulutukseen sitoutuvan työpaikan saaminen, sillä yrityksillä on kädet täynnä töitä, eikä aika tai resurssit usein riitä nuoren kouluttamiselle, vaikka tarve työvoimalle olisikin.

Kolmas keskeinen ongelma on, etteivät jotkut alat yksinkertaisesti houkuttele suomalaisia erilaisista syistä johtuen: teiden huono kunto ja kunnossapito saavat helposti miettimään uudelleen, uskaltaako kouluttautua kuljetusalan ammattilaiseksi. Mikäli teiden peruskorjaukseen ja kunnossapitoon satsattaisiin, ei ongelmaa olisi. Samaan aikaan hoitohenkilökuntaa puolestaan ajetaan ahtaalle kiristämällä työtahtia kohtuuttomasti ja niin edelleen.

On itsekästä toivoa, että rajojen ulkopuolelta tulisi tänne ihmisiä tekemään niitä töitä, ”jotka eivät suomalaisille kelpaa”. Ennemmin pitäisi kysyä, miksi joku työ ei houkuttele suomalaisia, tai miksi joissain tapauksissa suomalainen ei itseasiassa kelpaa työtehtävään, vaikka koulutus ja ammattitaitoa löytyisi. Me suomalaiset osaamme vaatia kohtuullista palkkaa ja työoloja, mutta kuten viimeaikaiset uutiset ovat osoittaneet, ahkera aasialainen työntekijä voi joutua helposti tilanteeseen, jossa hänen ahkeruuttaan ja ulkomaalaisstatusta käytetään rajusti hyväksi. Nykyisenlainen ulkomaalaisen työvoiman houkuttelu luo halpatyömarkkinat ja lisää nettosaajien määrää maassamme. Se ei nähdäkseni ole kenenkään etu, joten olisi jo aika lopettaa ylimalkainen huutelu siitä, miten työperäinen maahanmuutto muka ratkaisisi maamme ongelmia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"Uudet säädökset kiristävät kuljetusalan vaatimuksia"
https://yle.fi/uutiset/3-7438634
Tarkoittaa, että työpaikka ja -lupa on katkolla viiden vuoden välein. Miksi ? Jotta saisimme Suomeen halpatyövoimaa joko auton kanssa tai ilman ?

"...ei ole huomannut ajatellakaan, että juuri kuljettajan ammatti...".
Eikä taida ajatellakaan noiden tiukkojen säädösten takia. Vaikka luvat kerran jollain kurssilla tai intissä saisikin, työsarka katkeaa lupien vanhenemiseen. Työnantajat tuskin kovin innolla lupia makselevat, joten rahat on kaivettava omasta taskusta.
Ellei sitten luota siihen, ettei poliisia ole mailla eikä halmeilla.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ilmastollisesti edullinen tilanne, Suomen pitäminen harvaanasuttuna, ei toteudu, jos Suomeen haalitaan massoittain työvoimaa. Usein tämä on sitten vielä sellaista halpatyövoimaa, joka käytänössä lisää suomalaisten työttömyyttä palkkoja polkemalla, kuten blogissakin viitataan.

Muutama sata maailman huippua erityisaloilta ei olisi vielä ilmasto-ongelma, vaikka muuttajat tulisivatkin keskimäärin pienemmän hiilijalanjäljen maista. Toki tässäkin on vaarana köyhdyttää kehitysmaita aivotuonnilla meille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset